.

Az akusztika jelentőségéről

Régóta tart a küzdelem, amiben néhányan az akusztika jelentőségét próbáljuk hangsúlyozni a zenehallgatók táborában. A rögzült reflex legtöbbeknél azt diktálja, hogy a jobb hangzást megcélozva inkább vesznek egy komolyabb erősítőt, nagyobb hangdobozt, drágább kábelt, mint hogy a helyiség akusztikáját javítsák. Sok éves kilátástalanság után mostanában úgy érzem, olvadni kezd a jég, egyre többen látják be, hogy érdemes foglalkozni a témával, hiszen kevés munkával és befektetéssel általában nagyobb javulás érhető el az akusztika rendezésével, mint bármilyen készülék cseréjével. Egyre több helyre hívnak akusztikai mérés és tanácsadás céljából, így az én tapasztalataim is fokozott tempóban gyűlnek.

 

Nagy még a tájékozatlanság, ezért néhány általános információ álljon itt is! 

 

 falszigetelés

 Amikor akusztikára gondolunk, rendszerint két feladat jut eszünkbe, de ezek sokaknál keverednek. A hangszigetelés és a hangcsillapítás nem azonos fogalmak, de sajnos a magyar nyelv itt nem brillírozik, könnyen félreérthető kifejezéseink vannak műszaki témákban. A szigetelés a helyiségbe és abból kifelé igyekvő zajokat hivatott megfékezni, a hangcsillapítás pedig a helyiségben verődő hullámokat próbálja csillapítani. Másféle eszközöket használunk a két feladatra, a megvalósítás módja is erősen eltérő.

 
hangszigetelés hatékonyságát mindig a leggyengébb láncszem határozza meg, tehát hiába szigetelünk alaposan egy falfelületet, ha van rajta egy rosszul záródó ajtó, fűtéscső, szellőző járat, amiken keresztül kijut a hang a helyiségből, a végeredmény elégtelen lesz. Persze fordítva is igaz mindez, felesleges drága hangzáró ajtót beépíteni, ha a fal papírvastagságú. A szigetelést már a tervezés során át kell gondolni, majd köröltekintően megvalósítani, mert utólag ezeket sokkal nehezebb pótolni. 
 
 
hangcsillapításnál nem szükséges teljes felületeket kezelnünk, hiszen nem süketszoba építése a cél, hanem a visszaverődések mértékének és eloszlásának beállítása ideális értékre. Ha a különböző oktávban, hangmagasságokon nagyon eltér az utózengés mértéke a oktáv értéktől, sérül a hangzás hűsége, felborul a kényes megszólalási egyensúly. Hiába van egyenletes sugárzással bíró minőségi hangsugárzónk, ha a szobánk utózengése nagyon eltér az ideálistól, a produkció el fog maradni a reményektől, elmarad a zenehallgatás és filmnézés öröme.
 
Az akusztikai problémák leküzdésére különféle anyagokat, akusztikai elemeket használunk. Ha ismerjük a probléma hátterét és a rendelkezésünkre álló eszközök akusztikai viselkedését, ki tudjuk választani a megfelelő beavatkozást, de a sikerhez mindkét információra szükség van. A legismertebb akusztikai anyag a (hab)szivacs, ám népszerűsége ellenére csekély a hatékonysága. Kis sűrűsége és tömege miatt csak a felső oktávokban fejt ki érdemi hatást, csak hogy a lakószobákban pont a magas hangokkal ritkán van baj, ezeket jól csillaptják, elnyelik a szokványos felületek, anyagok is (textíliák, tapéta, fabútorok). Minél alacsonyabb frekvenciájú hangokat kell csillapítanunk, annál nagyobb anyagsűrűségű és tömegű eszközökre van szükségünk. Igen jól használhatóak a különféle kőzetgyapotok a középső tartományban, illetve a felső basszus sávban, de az igazán mély, 60 Hz alatti hangok világában általában már ezek is hatástalanok, vagy olyan mennyiséget kell használnunk belőlük, ami rontaná a helyiség komfortját. Ilyen feladatra speciális elemeket állíthatunk csatarendbe (nagy felületű membránok, hangolt üregek).
 
Ak panels
 
Az akusztikai mérések során elsősorban az utózengési időt, torzításokat, a rendszer frekvencia válaszát, a lecsengések időbeli lefutását vizsgáljuk, illetve megkeressük a szobában keletkező rezonanciákat is. Mindezekből egy jól használható adathalmazunk lesz, ami alapján már meghatározható, milyen beavatkozásokra van szükség a helyiség akusztikai tulajdonságainak javításához. Legtöbben lakószobákban hallgatnak zenét, néznek filmeket, így az akusztikai kezelésnél fontos szempont a külalak és a beépíthetőség is, hogy ne zavarjuk a szoba egyéb funkcióit. Ma már szerencsére nem kell attól tartani, hogy a jó akusztika ronda, ormótlan panelekkel érhető el. Sok, kimondottan szép és igényes elemet lehet már vásárolni, melyek lakásdíszként is megfelelőek.
 
 
 
Milyen hallható hatása van az akusztika javításának, milyen változásr lehet számítani a beavatkozás után? A túlzott utózengés feldúsítja a hangzást, a hangsugárzóból közvetlenül a fülünkbe érkező hangok aránya csökken, fölénybe kerülnek a visszaverődések, melyek a direkt hangokkal keveredve összekuszálják az átvitelt. Ha a reflexiókat siekrül megzaboláznunk, határozottan javul a dinamika, kitisztulnak a hangszerhangok, határozottabbak lesznek az impulzusok, az egész hangzás tisztábbá, mégis erőteljesebbé válik. Az oldalfalak csillapítása javítja a térérzékelést, nagyobbá és stabilabbá válik a térhatás. Egy kezeletlen, átlagos lakószobában jellemzően ilyen utózengési görbéket szoktunk kapni:
Ak RTA kívánatos értékhez képest 2-3-szoros ideig, néhol 1 másodpercnél is hosszabb ideig zeng a hang a szobában, mire lecsillapodik. Egy ilyen szobában biztosra vehetjük, hogy a hangzás zavaros lesz. (Egy kis méretű, lakótelepi, vasbeton falakkal határolt szobáról van szó, ahol a falfelületek teljesen csupaszok voltak, a padlót kemény járólapokkal burkolták és még néhány nagy méretű ablak is súlyosbította a helyzetet.)
 
Viszonyítási alapként íme egy körültekintően megtervezett, professzionális kialakítású házimozi szoba utózengési diagramja:
Ak RT2   
Szép egyenletes, minden oktávban 0,3 másodperc körüli utózengési értékeket sikerült beállítanunk. Egy ilyen helyiségben biztosak lehetünk benne, hogy azt az élményt kapjuk, amire a rendszerünk és a kiválasztott műsor valójában képes. A túl alacsony utózengési idő ugyanolyan hiba, mint a túl magas, a túlcsillapított  "süketszobákban" már a tartózkodás sem kellemes, a megszólaltatott zene pedig lapos, érdektelen. A hangstúdiók lehallgató helyiségeiben is 0,3 másodperc körüli értékre állítják be az utózengési időt, ennek megfelelően születnek a hangkeverések is, tehát otthoni környezetben is hasonlót kell elérnünk.
 
A basszus sávban tomboló akusztikai rezonanciák, állóhullámok a szoba minden pontján jelen vannak, de mindenhol más hatást fejtenek ki, néhol durva kiemeléseket, máshol kegyetlen kioltásokat okoznak. Az emberi hallás hajlamos a hangosabb hangokra koncentrálni, a halkabbakat alig érzékeljük, ezért néhány erőteljes kiemelés a zenei produkció nagy részét rejtetté teszi számunkra. Akusztikailag kezeletlen szobákban jellemzően ilyen átvitel alakul ki a basszus sávban:
Ak REW EQ
 
A lejátszó készülék, erősítők, de még a kevésbé precíz hangsugárzók sem képesek ilyen átviteli hibákat véteni, ami egyértelművé teszi az akusztika fontosságát. Semmilyen berendezés nem produkál 20-30 dB-es átviteli hibákat és egy rossz akusztikájú helyiségben hiába halmozunk fel nagyszerű készülékeket, anem lesznek képesek megmutatni valódi erényeiket. Ábrándjaink azonban ne legyenek! Tökéletes akusztikát egy lakószobában utólag megvalósítani igen nehéz, de néhány hatékony beavatkozással is nagyon jól hallható javulásokat tudunk elérni, esetleg még a szoba kinézetén, hangulatán is javíthatunk néhány szép kivitelezésű panellel.

Room2

 
Ön itt van: Kezdőoldal Akusztika Az akusztika jelentőségéről
  • Facebook
  • Tel: (+36) 309946437
  • Email: Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.