Luxor X hangsugárzók

Luxor X hangsugárzók

Hangsugárzót építeni nagyszerű és nem is túl bonyolult dolog, ha jól bevált megoldásokat alkalmazunk és van némi érzékünk, netán szaktudásunk a témához. De amint valami egyedit, kiemelkedőt szeretnénk alkotni és emiatt járatlan utakra merészkedünk, máris sokasodnak a kérdések. 

Száznyi hangsugárzót terveztem, építettem, javítottam, újítottam már fel és mindegyikből tanultam valamit. Ha mást nem, hát annyit, hogyan nem érdemes... A 80-as évek óta gyűltek a tapasztalatok, kialakult egyfajta rutinom, már-már magabiztossá váltam, ami - ma már tudom - az elbizakodás jele volt, de kellő bátorságot adott ahhoz, hogy gondolkodni kezdjek egy aktív digitális hangsugárzó termékcsalád létrehozásán. Az azóta eltelt 2 év bizonyítja, hogy alábecsültem a feladatot.

A koncepció alapvetései gyorsan összeálltak egy rendezett listába:

  • Hangminőségben a felső szintet célzunk meg, de nem szállunk el az árakkal.
  • Magas hatásfok és teljesítmény mellett esztétikus kinézetet és kompakt kialakítást próbálunk megvalósítani.
  • Nem másolunk semmit és senkit, mindent magunk tervezünk és találunk ki.
  • Több szolgáltatást, okosabb funkciókat, nagyobb teljesítményt adunk, mint a nagy (és lusta) gyártók.
  • A komplex elektronika vezérlését és teljesen digitális jelfeldolgozást egyedi DSP egységgel oldjuk meg.
  • Minden egységet, a tápellátást, A/D és D/A fokozatokat, DSP-t, elő- és végerősítőket is egy blokkba rendezzük.
  • Nem alkalmazunk misztikus megoldásokat, egzotikus alkatrészeket, kizárólag a műszaki logika mentén haladunk.
  • Sokféle környezetben használható terméket alkotunk, ami technikai paramétereiben és hangzásban is kiemelkedő élményt ad.
  • Moduláris kialakításra törekszünk, amiből minimális átalakítással többféle típus is készíthető.

 

Luxor x4 serie

 

Magari Zoltán (MZX Audio) nálam jóval jártasabb az elektronika világában, sok éves partnerségünkre alapozva az ő segítségét kértem az erősítő, vezérlő, jelfeldolgozó modulok létrehozásához. A hangsugárzók funkcióinak kitalálása, a mechanikai és akusztikai tervezés, a szükséges alkatrészek kiválasztása, beszerzése, gyártásuk szervezése rám hárult. Az első hetek lelkesedését meglovagolva meglepően gyorsan haladtunk, néhány hét alatt összeállt a műszaki koncepció, több mázsányi alkatrészt halmoztunk fel, amikből a kísérleti példányokat, prototípusokat építettük. Néhány fájdalmas melléfogás után megtaláltuk azokat a hazai és külföldi partnereket, akik az elképzelt minőségben és áron tudják szállítani az általunk tervezett elemeket. Mivel itt is letértünk a kitaposott ösvényekről és nem az ismert (emiatt jellemzően elbizakodott) cégekkel vettük fel a kapcsolatot, rengeteg időt, egyeztetést és rajzolást kívánt elmagyarázni a feladatot azoknak, akik teljesen más területen ténykednek, nem láttak még digitális hangsugárzókat belülről. Az ötlet kipattanásától számított fél év múlva állt össze a csapatunk olyan partnerekkel, akik a maguk területén kiemelkedő minőséget képesek produkálni, de nem a HiFi, pláne nem High-End audio irreális árain.

Mivel olyan funkciókat is meg akartunk valósítani, amiket más gyártók nem kínálnak, ezeket bizony nekünk kellett kitalálni és megvalósítani, nem lehet őket készen megvásárolni. Ami elérhető lenne, az messze nem tud annyit, mint szerettük volna, viszont alaposan felnyomta volna a hangsugárzóink árát. Sokszor elakadtunk, visszaléptünk, újrakezdtünk, ez vitte el a fejlesztés 2 évének nagy részét. Nem titkolom, voltak olyan napjaink, mikor nem láttam esélyt a projekt megalkuvás nélküli megvalósítására, de végül minden akadályt sikerült leküzdeni és 2025 nyarán elkészültek az első, többször áttervezett és átépített, de már minden elvárásomnak megfelelő példányok. Behangolásuk, finomításuk persze még hónapokig tartott, de ez már szórakozás volt a korábbi időszak problémáihoz képest. A sok-sok órányi meghallgatás mellett rengeteg mérést is végeztem, amik objektív támpontot adnak a hatékony fejlesztéshez. A számokat, görbéket, grafikonokat látva néha kétkedve ismételtem meg néhány procedúrát, mert annyira meglepőek voltak a kapott adatok. A hangzás tisztaságát, a megszólalás gyorsaságát jellemző értékekhez hasonlókat korábban egyetlen HiFi hangsugárzónál sem tapasztaltam.

x4 SPL

x4 THD

x4 Phase

 

Az indulástól egyértelmű volt, hogy a célként kitűzött minőséget és árazást a professzionális audioban megszokott hozzáállással tudjuk elérni, el kell engednünk a HiFi misztikus, sokszor logikátlan, a felhasználók tájékozatlanságát kihasználó, megvezetős retorikát. A hangsugárzók meghatározó egységeinek, a hangszórók kiválasztása is ennek szellemében történt és olyan gyártót kértünk beszállítónak, aminek termékei a Pro Audio világ meghatározó készülékeibe, csúcsminőségű színpadi, zenekari hangsugárzókba kerülnek. Ezek a motorok a High Fidelityben megszokott paramétereket alaposan túlszárnyalják, mégis korrekt áron férhetünk hozzájuk. Nem mértem még HiFi hangszórótól ilyen alacsony, 0,1 % körüli harmonikus torzítást, pláne nem 200-300 W terhelhetőség mellett. Hab a tortán, hogy a gyár saját mérnökei is aktívan segítették a hangsugárzóink fejlesztését, még néhány extra mérést is elkövettek kérésünkre.

 

Luxor X speakers

 

A kabineteknél is kerültük a misztikus megoldásokat, egyszerű, masszív szerkezetet építettünk. Különlegesség inkább az alkalmazott mechanikai és akusztikai csillapításban lelhető fel, házilagos megoldások helyett modern ipari anyagokat használtunk. A rezgéscsillapításnak itt kiemelt szerep jut, hiszen a hangdobozok belsejében dolgozik a teljes elektronika, amit kímélni kell a rázkódásoktól, de a mikrodinamikának is jót tesz, ha nem mocorog a hangdoboz. Bár a beépített áramkörök magas hatásfokkal állítják elő a szükséges elektromos teljesítményt, némi hőt azért termelnek, aminek elvezetését szintén meg kellett oldani nagy fémfelületekkel és szellőző nyílásokkal. A hangdobozok hátlapja egyetlen alumínium tömb, a kezelőszervek és csatlakozók mellett erre szereljük az elektronikai blokkot is, így a normális működés velejárója, hogy bekapcsolás után néhány perc alatt kézmeleg lesz, viszont nagy teljesítményen sem melegszik sokkal feljebb.

Az x4 típus mechanikai kialakításánál alkalmaztunk némi extra trükköt, amivel a lakószobákban elkerülhetetlen akusztikai problémákat tudjuk enyhíteni a tisztább basszushangok érdekében (ez számomra basszusgitárosként kiemelten lényeges jellemző). De a perforált előlapok szokatlan mechanikai kialakítása sem csupán az egyedi látványt szolgálja, ennek is van akusztikai funkciója a hangsugárzás diszperziójában.

 

Luxor X blog 

 

Minden Luxor X hangsugárzóra jellemző a számos analóg és digitális csatlakozás, szimmetrikus belső jelvezetés, egyedileg programozott digitális vezérlés és jelfeldolgozás, szinte kötetlenül változtatható paraméterek, jelszintek és kimenő teljesítmény, otthoni zenehallgató, házimozi és zenei stúdió környezethez is illeszthető kialakítás. Részletes információk a használati útmutatókban találhatók. Aktív digitális hangsugárzók lévén magukban foglalják az analóg jelek nagyfelbontású (96kHz/32bit) digitalizálásához szükséges A/D konvertereket, a jelfeldolgozó és a teljes rendszer működését vezérlő processzorokat, szűrőket, jelerősítőket és a mindezekhez szükséges tápellátást. Szinte egy teljes audio rendszer kiváltható velük, csupán egy jelforrást, lejátszót szükséges hozzájuk csatlakoztatni.

Mivel a zenelejátszó készülékek a sztereó digitális jelet egyetlen csatlakozón küldik ki, meg kellett oldanunk a csatornák szétosztását. Minden hangdobozunk képes az analóg bemenet mellett S/PDIF koaxiális, opikai, I2S és AES/EBU sztereó digitális jelet is fogadni, abból kivenni és megszólaltatni a bal, vagy jobb oldali tartalmat, majd a jelet AES/EBU, vagy I2S digitális összeköttetésen továbbküldeni a másik hangsugárzó felé, ami megszólaltatja a másik oldalt. Lehetőség van analóg szimmetrikus XLR összeköttetésre, több hangdoboz egymáshoz fűzésére is. Az analóg kimenet választhatóan használható szubsugárzó kimenetként is, amihez a beépített DSP segítségével fejlett digitális szűrőket, keresztváltókat is választhatunk.

Egy ilyen komplex berendezés vezérlése és a jelutak kezelése nem képzelhető el fejlett digitális hangprocesszor nélkül. A feladatra egy nagyteljesítményű Analog Devices Sigma típust választottunk, amihez saját vezérlőkódot készítettünk. Leírva ez így egyszerűnek tűnhet, valójában több hónapig tartott ez a mozzanat, a végeredmény blokkvázlata így néz ki:

 Luxor DSP code

 

Nem sorolnám végig a beépített blokkok funkcióját, de az érdekesebbeket megemlítem. Van analóg és digitális jelszint illesztés, a hátlapi kapcsolósorral tudjuk a külső lejátszóhoz igazítani a hangsugárzót a megfelelő kivezérlés és a túlvezérlés elkerülése érdekében. Szintén kapcsolókkal tudunk választani a négy bemenet közül. A kódban vannak elmentve az egyedi és gyári hangszín beállítások is, illetve itt történik a basszus kompenzáció is, négy érték (0, +2, +4, +6 dB) közül tudunk választani ízlésünktől és a hangsugárzó elhelyezésétől függően. A digitális és analóg kimenetekre kerülő jelet is ki tudjuk kiválasztani, igény szerint szűrni, paraméterezni. Mindezek után történik a hagyományos keresztváltás, ahol a jelet mély/közép/magas szekciókra osztjuk, ezeket a hangszórók eltérő érzékenységét figyelembe véve egymáshoz illesztjük és utanként hangoljuk (a beépített hangszórók kevésbé igénylik ezt a törődést, nyers átvitelük is példás).

Nem maradhatott el a digitális technika egyik erőssége sem. A szekciók késleltetésével tökéletes időszinkronba hozhatók a hangszórók, amik eltérő kialakításuk miatt más-más akusztikai pontban hozzák létre a hanghullámokat, a mély/közép/magas hangok korrekt időzítés nélkül eltérő időben érkeznének a hallgatóhoz, összekuszálva a megszólalást és a térhatást, eltűntetve az értékes tartalmi részleteket. Passzív hangsugárzóknál ez egy nehezen megoldható feladat, ezért is próbálkoznak ott furcsa dobozformákkal, de itt a digitális világban tízezredmásodperces pontossággal késleltethetjük a jeleket, tökéletes szinkronitást elérve, miáltal a többutas megoldások is tökéletesen egységes hangzást produkálnak. A DSP-n belül minden beavatkozás 96 kHz/32bit felbontáson történik a kiválasztott bemenettől és kimenettől függetlenül. A processzor teljesítményére jellemző, hogy a teljes vezérlő kód lefuttatása sem okoz érzékelhető késleltetést, latenciát.

Luxor DSP code 

 

Mivel a vezérlés szerkesztése rugalmas szoftveres fejlesztői környezetben készül, könnyű elhelyezni benne új, akár egyedi funkciókat, finomítani a hardver működését. A digitális kódot a hangprocesszorhoz kapcsolt EEPROM memóriában tároljuk, a rendszer bekapcsolásnál onnan tölti be a parancsokat, ezért meg kellett oldani, hogy ehhez a memóriához könnyen hozzáférjünk a hangsugárzók megbontása nélkül. Itt sem volt más választásunk, mint egyedi szoftvert készíteni, amivel akár a felhasználó is tudja majd frissíteni a hangsugárzók szoftverét, de nagy segítséget ad nekünk is a helyszíni telepítésnél. Mert hogy válalljuk minden hangsugárzónk helyszíni telepítését, műszeres beállítását és finomhangolását az egyedi körülményekhez, elvárásokhoz igazodva.

Szoftveres beavatkozás nélkül is hozzáférhető a hangsugárzók számos paramétere a hátlapi kapcsolósoron. Lehetőség van az analóg és digitális bemenetek közötti választásra és a megszólalás hangolására (pl. beállítani a basszushangok arányát). A Sigma DSP fejlett digitális szűrőivel egyedi korrekció is beállítható, ami - a házimozi műfajban már ismert "Room Correction" funkcióhoz hasonlóan - önálló Presetként előhívható a gyári beállítás helyett. A kapcsolókkal választható ki az is, hogy a hangdobozt bal, vagy jobb oldali elhelyezésben szeretnénk használni.

A piacon kapható komolyabb aktív hangsugárzók bár nagy teljesítményre képesek, a felhasználók általában ennek töredékére tartanak igényt, ezért a bemenő jelet nagy mértékben leszabályozva (lehalkítva) a hangsugárzó rossz hatásfokkal, gyenge jel/zaj aránnyal és csökkentett dinamikával dolgozik beépített teljesítménye 10-20 %-án. Ezt mindenképpen szerettük volna elkerülni, mivel a hangtechnikában nagy kincs a dinamika és hangtisztaság, amit csak megfelelő kivezérléssel tudunk megtartani. A Luxor X hangsugárzóknál lehetőség van üzemmódot választani, Low és High Power mód választásával közvetlenül a beépített végerősítők teljesítményét tudjuk szabályozni, így nem kell durván csökkentenünk a bemeneti jelszintet, kisebb hangerőn is megmarad a zenei anyag teljes dinamikája, ami egyértelműen hallható előnyt ad. A Low Power üzemmód a legtöbb felhasználónak elégséges otthoni zenehallgatáshoz intenzív, de még kellemes 80-100 dB közötti hangnyomással. A High Power módot csak nagyobb terekben lehet elviselni, mivel bőven 100 dB feletti hangnyomást eredményez. Mindezt többállású analóg és digitális érzékenységváltó funkcióval is kiegészítettük, amivel a  külső készülékekhez igazíthatjuk a hangsugárzókat. Hangmérnökként töltött évtizedeimben alaposan megtanultam, milyen fontos a teljes jelút szintillesztése a hangminőség maximumon tartása érdekében és ezt át akartam emelni az otthoni zenehallgatásba is. A HiFi világ sajnos igencsak elhanyagolja ezt a fontos paramétert, helyette sokkal kevésbé lényeges, ám jól ideológizálható adatokon rugóznak.

Harman responses

Elkövettünk más szentségtörést is. A kevésbé innovatív hangdobozgyártók lineáris átvitelt céloznak meg, mondván, az adja a tökéletes eredményt, de az érdemi fejlesztést folytató cégek elengedték ezt az ideát, nem ragaszkodnak a nyílegyenes "görbékhez", sokkal inkább próbálnak a felhasználók és az emberi hallás kedvében járni. Számos kutatás zajlott már a témában, pl. a sokat hivatkozott és a fenti ábrán látható eredményt adó Harman-féle felmérés is megmutatta, hogy a felhasználók nem a lineáris átvitelt preferálják. Még a tapasztalt és magas minőségű megszólaláshoz szokott zenehallgatók is szeretnek 4-6 dB basszustöbbletet, a magas tartományban pedig egy kis nyugalmat. Sokan közülük kábelekkel, alátétekkel, woodoo eszközökkel lankadatlanul tuningolják a "természetes hangzású" hangdobozukat, hogy pl. több basszushangot, "zeneibb megszólalást", "hosszan hallgatható", "analógosan meleg" hangzást nyerjenek ki belőle, miközben pár év alatt büszkén száműzték a készülékekről a démoninak kikiáltott hangszínszabályzót. Mi sem hoztuk ezt vissza, de a Luxor X hangsugárzók megszólalását sokkal inkább fülre, nem csak műszerrel állítottuk be és bizony van benne némi fűszer itt/ott, amit a hallgatók többsége kedvelni szokott (és közelebb áll a sokak által vágyott koncerthangzáshoz). De nem véstük kőbe ezt sem, a funkció egy mozdulattal kikapcsolható, ha valakinél nem fér bele erkölcsileg, vagy bármi más okból. Egy próbát azért érdemes tenni vele, mert megnyugvást hozhat az évek óta megszenvedett hiányérzet után.

Az olvasót nyilván leginkább a hangdobozok hangzása érdekli, de erről nem szeretnék sokat írni azon túl, hogy büszke vagyok rájuk és nagy örömmel hallgatom őket én magam is az otthonomban. Az objektív paraméterek adottak és garantálják a magas műszaki minőséget, de hogy végül kinek mennyire tetszik a produkció, annak mindenkinek magának kell utána járnia. Előzetes bejelentkezés után szívesen látjuk az érdeklődőket a LuXor Audio telephelyén Budapesten Zuglóban a Stefánia út 81. épület legfelső szintjén.

Kontakt:

+36309946437

Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.

 

Letölthető információk: 

Luxor x4 termék prospektus

Luxor x2 termék prospektus

Használati útmutató és műszaki leírás

 

 

Related Articles

Intel NUC + Roon Rock

Intel NUC + Roon Rock

Parasound P6 DAC / előerősítő

Parasound P6 DAC / előerősítő

Papp László e.v.

Nyilvántartási szám: 59313225

Adószám: 90162387-1-42

AVX logo 150

Facebook logo 150

Feliratkozás hírlevélre